Wojewódzka Rada Ochrony Zabytków

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Na podstawie art. 99 ust. 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ( Dz.U. z 2020.282) oraz § 29 Zarządzenia 27/2018 Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Kielcach z dnia 11 sierpnia 2018 roku w sprawie Ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach, powołuje się Wojewódzką Radę Ochrony Zabytków przy Świętokrzyskim Wojewódzkim Konserwatorze Zabytków w Kielcach

Zgodnie z Zarządzeniem Nr 19/2020 z dnia 01 czerwca 2020 r., Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Kielcach powołuje ośmioosobową Wojewódzką Radę Ochrony Zabytków na lata 2020-2025, w skład której wchodzą następujący członkowie:

  1. prof. nadzw. dr hab. inż. arch. Zbigniew Myczkowski, rzeczoznawca Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie ochrony i rewaloryzacji architektury oraz krajobrazu kulturowego. Architekt, doktor habilitowany nauk technicznych, profesor nadzwyczajny Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej i Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie, specjalista w zakresie architektury krajobrazu, teorii architektury i urbanistyki.

  2. dr inż. Stanisław Karczmarczyk, rzeczoznawca Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie ochrony zabytków nieruchomych, specjalizacja: konstrukcje inżynierskie i budowlane. Związany jest z Instytutem Projektowania Budowlanego Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. Przez wiele lat przewodniczył Małopolskiej Okręgowej Izbie Inżynierów Budownictwa. Brał udział w pracach związanych z ochroną Zamku Królewskiego na Wawelu, Łazienek Królewskich w Warszawie czy sanktuarium na Jasnej Górze.

  3. prof. Ireneusz Płuska, Konserwator dzieł sztuki i zabytków w specjalizacji: rzeźba, detal i powierzchnie architektoniczne. Wieloletni dziekan Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie; obecnie dyrektor delegatury krakowskiej Międzyuczelnianego Instytutu Konserwacji i Restauracji DS Warszawa-Kraków. Były zastępca przewodniczącego Głównej Komisji Konserwatorskiej przy Generalnym Konserwatorze Zabytków RP. Posiada znaczący dla kultury narodowej dorobek naukowy, badawczy, dydaktyczny i popularyzatorski w zakresie ochrony zabytków. Jest projektantem i autorem wielu prestiżowych realizacji konserwatorskich, w tym: renesansowej Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu z zastosowaniem urządzeń laserowych oraz unikatowej w skali światowej konserwacji historycznych reliktów archeologicznych w podziemiach Rynku Głównego w Krakowie na potrzeby podziemnego muzeum. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych zamieszczonych w fachowych periodykach krajowych i zagranicznych. Wyróżniony najwyższymi medalami i odznaczeniami państwowymi.

  4. Ks. dr Paweł Tkaczyk, historyk sztuki, Diecezjalny Konserwator Zabytków Diecezji Kieleckiej, dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Kielcach.
  5. Ks. Andrzej Rusak – Kanonik gremialny Kapituły Katedralnej w Sandomierzu, historyk sztuki, dyrektor Muzeum Diecezjalnego Dom Długosza w Sandomierzu, Diecezjalny konserwator zabytków. Absolwent Wyższego Seminarium Duchownego w Sandomierzu i Instytutu historii sztuki KUL . Wykładowca akademicki.  Członek Rady programowej Narodowego Instytutu Dziedzictwa (2010-), Rady etyki ICOM (2016), Rady NIMOZ, Rady czasopisma Muzealnictwo, Rady WUOZ w Kielcach, Rzeszowie i Lublinie; konsultant Komisji ds. kultury Episkopatu Polski (od 2016).Przewodniczący Stowarzyszenia muzeów i skarbców kościelnych w Polsce (2017-).

  6. mgr inż. arch. Włodzimierz Pedrycz, Kierownik Oddziału Terenowego Narodowego Instytutu Dziedzictwa w Kielcach.

  7. dr hab. inż. arch. Dariusz Piotrowicz, prof. PŚk, Kierownik Katedry Konserwacji Zabytków Architektury i Urbanistyki, na Wydziale Budownictwa i Architektury, Politechniki Świętokrzyskiej.

  8. dr hab. Michał Wardzyński - pracownik naukowy Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Naukowo zajmuje się głównie rzeźbą i małą architekturą drugiej połowy XVI i XVII w., koncentrując się na problematyce funkcji i roli materiału, geografii artystycznej oraz na historycznym i ekonomiczno- socjologicznym kontekście powstawania dzieł sztuki w tym okresie.