Zadania Wydziałów

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Artykuły

Stanowisko ds. kar administracyjnych i postępowań egzekucyjnych

Do zadań Stanowiska ds. kar administracyjnych i postępowań egzekucyjnych należy:

1) przygotowywanie z Kierownikami wydziałów planów kontroli w zakresie przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
2) prowadzenie postępowań z zakresu administracyjnych kar pieniężnych i egzekucji w administracji;
3) sporządzanie sprawozdań z zakresu kontroli, kar i egzekucji administracyjnych;
4) opracowywanie i przygotowywanie materiału odwoławczego na skargi, zażalenia, odwołania, dotyczące prowadzonych postępowań w zakresie kar i egzekucji administracyjnych;
5) przekazywanie prawomocnych decyzji o nałożeniu kary administracyjnej do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
6) pozyskiwanie informacji dotyczących dokonania zapłaty administracyjnej kary pieniężnej na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków;
7) kierowanie do organów ścigania zawiadomień o popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia przeciw zabytkom;
8) sporządzanie wniosków o wpis do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury;
9) przekazywanie Generalnemu Konserwatorowi Zabytków, w celu ujęcia w wykazie zabytków skradzionych, informacji o zabytku skradzionym lub wywiezionym zagranicę niezgodnie z prawem;
10) wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis do rejestru zabytków województwa świętokrzyskiego do celów podatkowych;
11) gromadzenie dokumentacji związanej z prowadzonymi sprawami;
12) przygotowanie dokumentacji do archiwizacji;
13) Udzielanie informacji publicznej na wniosek zainteresowanego, zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
14) Wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej.

8 lipca 2024

Radca Prawny

Do zadań Radcy Prawnego należy w szczególności:

1) udzielanie Wojewódzkiemu Konserwatorowi opinii i wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
2) udzielanie wyjaśnień pracownikom Urzędu i Delegatury, w zakresie niezbędnym dla prawidłowego wykonywania przez nich obowiązków pracowniczych;
3) informowanie pracowników Urzędu i Delegatury o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie dotyczącym wykonywanych obowiązków;
4) informowanie Wojewódzkiego Konserwatora o uchybieniach w działalności Urzędu i Delegatury oraz skutkach tych uchybień i sposobie ich usunięcia;
5) występowanie na polecenie Wojewódzkiego Konserwatora w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi;
6) sprawdzanie pod względem zgodności z przepisami prawa projektów decyzji
administracyjnych, postanowień i zaświadczeń wydawanych przez Wojewódzkiego Konserwatora, a także zarządzeń i regulaminów dotyczących działania Urzędu i Delegatury;
7) współdziałanie przy tworzeniu i redagowaniu treści umów zawieranych przez Wojewódzkiego Konserwatora;
8) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć i pism w sprawach o szczególnie skomplikowanym charakterze;
9) czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procedur związanych z udzielaniem zamówień publicznych;
10) parafowanie wszystkich umów i porozumień których stroną jest Wojewódzki Konserwator.

8 lipca 2024

Stanowisku ds. ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych

Do zadań na Stanowisku ds. ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych należą:

1)    opracowywanie na podstawie szczegółowych planów jednostek z obszaru województwa, wojewódzkiego planu ochrony dóbr kultury na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
2)    opracowanie dokumentacji dotyczącej funkcjonowania Urzędu w okresie wewnętrznego i zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny - w szczególności Planu operacyjnego, dokumentacji Stałego Dyżuru oraz HNS Urzędu;
3)    nadzór nad przygotowaniem planów ochrony i ewakuacji dóbr kultury przez jednostki organizacyjne posiadające dobra kultury lub zarządzające nimi;
4)    nadzór nad przygotowaniem gminnych i powiatowych planów ochrony zabytków;
5)    planowanie i przeprowadzanie szkolenia obronnego z pracownikami Urzędu;
6)    planowanie i wykonywanie przedsięwzięć związanych z osiąganiem przez Urząd wyższych stanów gotowości.

8 lipca 2024

Delegatura Sandomierz

Kierownik Delegatury działa w imieniu Wojewódzkiego Konserwatora na terenie działania Delegatury, wykonując zadania i kompetencje Urzędu Ochrony Zabytków.

Do zadań Kierownika Delegatury należy w szczególności:

1)   kierowanie i nadzór nad działalnością Delegatury;

2)   nadzorowanie merytoryczne załatwiania spraw przez pracowników Delegatury i organizacja pracy;

3)   wydawanie decyzji, postanowień, zaświadczeń i opinii z upoważnienia Wojewódzkiego Konserwatora, za wyjątkiem decyzji o wpisie zabytku do rejestru;

4)   przygotowywanie sprawozdań, planów i informacji dla Wojewódzkiego Konserwatora.


W przypadku nieobecności Kierownika Delegatury jego obowiązki pełni wyznaczony przez Wojewódzkiego Konserwatora pracownik Delegatury.


W skład Delegatury, oznaczonej symbolem DS, wchodzą następujące stanowiska do spraw inspekcji na obszarze „sandomierskim”:

1)   Stanowisko ds. inspekcji zabytków ruchomych (DS.R);

2)   Stanowisko ds. inspekcji zabytków nieruchomych (DS.N);

3)   Stanowisko ds. inspekcji zabytków archeologicznych (DS.A);

4)   Stanowisko ds. obsługi sekretariatu (DS.SO).

29 października 2019

Wydział Finansów, Organizacji i Kadr

Do zadań Wydziału Finansów, Organizacji i Kadr, należy w szczególności:

1)    sporządzanie planów finansowych jednostki do projektu ustawy budżetowej oraz układu wykonawczego budżetu za dany rok;
2)    prowadzenie prawidłowej i terminowej rachunkowości;
3)    zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Urząd;
4)    organizowanie prac w zakresie sporządzania, obiegu, przyjmowania oraz kontroli dokumentów księgowych, zapewniających właściwy przebieg operacji gospodarczych i sprawne prowadzenie kontroli wewnętrznej;
5)    prawidłowe i terminowe sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań finansowych i statystycznych;
6)    opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych i ich analiz;
7)    prowadzenie rachuby płac, rozliczeń ZUS oraz terminowy pobór i przekazywanie podatku dochodowego do właściwego urzędu skarbowego;
8)    dokonywanie wstępnych i bieżących kontroli wewnętrznych operacji gospodarczych;
9)    prowadzenie ewidencji majątku Urzędu zgodnie z obowiązującymi przepisami;
10)    zapewnienie prawidłowego wykorzystania środków finansowych, zgodnie z planami finansowymi jednostki oraz obowiązującą klasyfikacją wydatków budżetowych;
11)    kontrola formalna i rachunkowa dokumentów obrotu gotówkowego kasy raz dokumentów stanowiących podstawę do regulowania zobowiązań jednostki;
12)    przygotowywanie okresowych analiz, zarządzeń wewnętrznych oraz decyzji z zakresu realizacji wydatków budżetowych;
13)    sprawdzanie dokumentów pod względem formalno-rachunkowym oraz przygotowanie ich do zatwierdzenia;
14)    bieżące dekretowanie dokumentów z zakresu operacji bezgotówkowych oraz ich rejestrowanie w programie księgowym;
15)    potwierdzanie i uzgadnianie w okresach miesięcznych występujących sald na kontach rozrachunkowych;
16)    dokonywanie analizy kosztów i wydatków w stosunku do operacji bezgotówkowych;
17)    prowadzenie ewidencji wydatków strukturalnych, sporządzanie sprawozdań oraz projektów zarządzeń wewnętrznych w tym zakresie;
18)    prowadzenie ewidencji analitycznej środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych;
19)    dekretowanie listy płac w systemie księgowym;
20)    prace przygotowawcze przy konstruowaniu budżetu zadaniowego Urzędu, opracowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych oraz sprawozdań z realizacji wydatków w układzie zadaniowym;
21)    merytoryczna i finansowa kontrola wyciągów bankowych;
22)    przygotowywanie danych do okresowych sprawozdań z uwzględnieniem celów oraz działań realizowanych przez Urząd;
23)    prowadzenie całości spraw kadrowych pracowników Urzędu i Delegatury;
24)    przygotowywanie dokumentów związanych z przyjmowaniem do pracy i zwalnianiem pracowników, ewidencja czasu pracy;
25)    przygotowywanie dokumentów związanych z przejściem pracowników na emeryturę lub rentę;
26)    planowanie i koordynowanie urlopów, szkoleń i doskonalenia zawodowego pracowników Urzędu i Delegatury;
27)    przygotowywanie materiałów związanych z awansowaniem, nagradzaniem, odznaczaniem i karaniem pracowników Urzędu i Delegatury;
28)    prowadzenie ewidencji delegacji służbowych pracowników;
29)    prowadzenie spraw związanych z okresowymi badaniami profilaktycznymi, szkoleniami oraz zwolnieniami lekarskimi pracowników Urzędu i Delegatury;
30)    kontrola przestrzegania dyscypliny pracy;
31)    zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych zatrudnianych pracowników oraz wyrejestrowanie pracowników;
32)    sporządzanie i przekazywanie do ZUS deklaracji zbiorczych oraz dokonywanie korekt deklaracji ZUS;
33)    prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej spraw kadrowych;
34)    naliczanie zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń za prace zlecone, sporządzanie rocznych rozliczeń PIT;
35)    przekazywanie w formie elektronicznej stosownych miesięcznych i rocznych informacji dla PFRON;
36)    prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem Urzędu w materiały, urządzenia i wyposażenie na cele administracyjne i biurowe;
37)     obsługa i przygotowanie narad, konferencji, szkoleń organizowanych przez Wojewódzkiego Konserwatora;
38)    prowadzenie rejestru faktur zakupów i usług;
39)     prowadzenie magazynu materiałów biurowych, technicznych, środków trwałych
o    charakterze wyposażenia, druków;
40)    prowadzenie nadzoru nad sprzętem będącym w użytkowaniu poszczególnych Wydziałów Urzędu oraz dokumentacji związanej z przenoszeniem sprzętu i jego likwidacją;
41)    prowadzenie rejestru zamówień publicznych;
42)    rozliczanie zużycia paliwa w samochodzie służbowym;
43)    opracowywanie informacji umieszczanych na stronie Urzędu;
44)    obsługa Wojewódzkiej Rady Ochrony Zabytków;
45)    prowadzenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Urzędu;
46)    przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji;
47)    prace przygotowawcze przy konstruowaniu budżetu zadaniowego Urzędu;
48)    sporządzanie sprawozdań z budżetu zadaniowego Urzędu;
49)    koordynowanie działań dotyczących wprowadzenia i funkcjonowania systemu EZD;
50)    wykonywanie czynności administracyjnych lokalu będącego siedzibą WUOZ w Kielcach;
51)    prowadzenie sekretariatu Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach;
52)    obsługa interesantów, przyjmowanie skarg i wniosków (w tym dotyczących informacji publicznej) skierowanych do Wojewódzkiego Konserwatora oraz prowadzenie rejestrów w tym zakresie;
53)    prowadzenie ewidencji zarządzeń wewnętrznych, poleceń wyjazdów służbowych, wyjść w godzinach służbowych;
54)    udzielanie informacji interesantom i kierowanie ich do odpowiednich stanowisk pracy;
55)    prowadzenie biura podawczego Urzędu;
56)    wysyłanie, przyjmowanie i ewidencjonowanie korespondencji i przesyłek;
57)    zapewnienie właściwego obiegu dokumentów zgodnie z instrukcją kancelaryjną dla zespolonej administracji rządowej w województwie;
58)    zarządzanie pocztą elektroniczną;
59)    udzielanie informacji publicznej na wniosek zainteresowanego, zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej;
60)    realizacja obowiązków związanych z ochroną danych w tym zadania IODO polegające w szczególności na:
a)    informowaniu administratora oraz pracowników o obowiązkach spoczywających na nich na mocy rozporządzenia oraz innych przepisów i doradzanie im w tej sprawie;
b)    monitorowaniu o konieczności przestrzegania Rozporządzenia oraz innych przepisów Unii i państw członkowskich o ochronie danych oraz polityki administratora, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania danych;
c)    udzielaniu na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania;
d)    współpracy z organem nadzorczym;
e)    pełnieniu funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem;
f)    pełnieniu roli punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy rozporządzenia;
61)    prowadzenie archiwum zakładowego;
62)    prowadzenie biblioteki w Urzędzie;
63)    digitalizacji i archiwizacja dokumentacji urzędowej;
64)    wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej.

25 kwietnia 2017

Wydział Zabytków Archeologicznych, Techniki i Rejestru Zabytków Archeologicznych

Do zadań Wydziału Zabytków Archeologicznych, Techniki i Rejestru Zabytków Archeologicznych, należy w szczególności:

1) planowanie i przeprowadzanie, terenowych inspekcji oraz kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących ochrony i opieki nad zabytkami zabytków przemysłu i techniki oraz stanowisk archeologicznych na obszarze województwa świętokrzyskiego, w tym nadzór nad prawidłowością wykonywania prac konserwatorskich, badań archeologicznych lub robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru;
2) wydawanie decyzji, pozwoleń, nakazów konserwatorskich, postanowień, wytycznych, opinii w sprawie prac archeologicznych i wykopaliskowych przy obiektach i zespołach zabytkowych oraz zabytkach przemysłu i techniki;
3) współpraca z właściwymi organami administracji publicznej, w tym opiniowanie i uzgadnianie opracowywanych studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, planów zagospodarowania przestrzennego oraz ich projektów i zmian, w zakresie ustanawiania ochrony konserwatorskiej dotyczącej zabytkowych stanowisk archeologicznych i stref ochrony konserwatorskiej - archeologicznej;
4) dokonywanie odbiorów prac prowadzonych na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora;
5) konsultowanie projektów, programów i zamierzeń inwestycyjnych dotyczących zabytków archeologicznych oraz przemysłu i techniki;
6) gromadzenie, systematyzowanie i aktualizacja baz danych dotyczących zabytkowych obiektów archeologicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami wojewódzkiej ewidencji zabytków;
7) prowadzenie rejestru zabytków archeologicznych znajdujących się na terenie województwa świętokrzyskiego;
8) opracowywanie wykazów zabytków archeologicznych w układach administracyjnych, rzeczowych i liczbowych dla potrzeb Wojewódzkiego Konserwatora oraz innych zainteresowanych podmiotów;
9) rozpoznawanie wartości zabytków niezbędnych dla realizacji zadań w oparciu

  • dokumentację archiwalną, fotograficzną, ikonografię i publikacje;

10) gromadzenie, przygotowywanie i opracowywanie materiałów archeologicznych pochodzących z interwencji, nadzorów, badań ratowniczych i znalezisk luźnych, celem przekazania jednostkom muzealnym, współpraca z muzeami w zakresie opracowywania i przekazywania zbiorów archeologicznych;
11) prowadzenie ewidencji zabytków archeologicznych z wizytacji konserwatorskich, znalezisk luźnych i badań AZP;
12) gromadzenie dokumentacji związanej z prowadzonymi sprawami;
13) przygotowanie dokumentacji do archiwizacji;
14) udzielanie informacji publicznej na wniosek zainteresowanego, zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej;
15) wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej.

25 kwietnia 2017

Wydział Zabytków Ruchomych, Rejestru Zabytków i Dotacji na Zabytki

Do zadań Wydziału Zabytków Ruchomych, Rejestru Zabytków i Dotacji na Zabytki, należy w szczególności:

1) planowanie i przeprowadzanie inspekcji oraz kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących ochrony i opieki nad zabytkami ruchomymi oraz dokonywanie oceny i weryfikacji danych dotyczących tych obiektów w tym:
a) sposobu użytkowania zabytków,
b) aktualnego stanu zachowania zabytków oraz określenia zagrożeń,
c)  prawidłowości i terminowości    prowadzonych prac konserwatorskich przy zabytkach ruchomych,
d) prawidłowości dokumentacji oraz toku prac konserwatorskich i innych prac przy zabytkach, a także między innymi posiadanie niezbędnych pozwoleń, kwalifikacji osób prowadzących i nadzorujących pracę,
e) aktualnych właścicieli i użytkowników obiektów zabytkowych;
2) przygotowywanie projektów decyzji, postanowień, zaświadczeń, wytycznych, opinii i innych pism z zakresu ochrony i opieki nad zabytkami;
3)    konsultowanie projektów, programów i zamierzeń inwestycyjnych dotyczących zabytków ruchomych;
4)    współdziałanie w zakresie ochrony zabytków ruchomych z ich właścicielami oraz współpraca w tym zakresie z kolekcjonerami;
5)    udział w komisjach odbioru prac konserwatorskich prowadzonych w oparciu o decyzje wydane przez Wojewódzkiego Konserwatora;
6)    rozpoznawanie wartości zabytków niezbędnych dla realizacji zadań w oparciu o dokumentację archiwalną, fotograficzną, ikonografię i publikacje;
7)    gromadzenie, systematyzowanie, aktualizacja zgodnie z obowiązującymi przepisami wojewódzkiej ewidencji zabytków ruchomych i nieruchomych;
8)    prowadzenie rejestru zabytków ruchomych i nieruchomych znajdujących się na terenie województwa świętokrzyskiego;
9)    przygotowywanie dokumentów i danych dla przeprowadzenia postępowania administracyjnego w związku ze skreśleniem lub wpisem zabytku do rejestru zabytków oraz opracowywanie merytoryczne uzasadnienia tych decyzji;
10)    opracowywanie wykazów zabytków ruchomych i nieruchomych w układach administracyjnych, rzeczowych i liczbowych dla potrzeb Wojewódzkiego Konserwatora oraz innych zainteresowanych podmiotów;
11)    sprawdzanie pod kątem formalnym, rachunkowym i merytorycznym wniosków
o    udzielenie dotacji celowych oraz ofert na realizację zadań publicznych, zleconych organizacjom pozarządowym i podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego;
12)    przygotowywanie umów o przyznaniu dotacji celowych, zawieranych z użytkownikami (właścicielami lub posiadaczami zabytków);
13)    przygotowywanie umów o powierzenie lub wsparcie realizacji zadania w zakresie ochrony dóbr kultury, zawieranych z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;
14)    sprawdzanie pod kątem formalnym, rachunkowym i merytorycznym rozliczeń umów (rozliczeń wykonanych prac);
15)    prowadzenie rejestru wniosków i rejestru umów o przyznaniu dotacji celowych oraz wykazu udzielonych dotacji;
16)    zatwierdzanie ofertowych i powykonawczych kosztorysów remontów i konserwacji w związku z dotacjami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w zakresie zgodności planowanych lub zrealizowanych prac z decyzjami Wojewódzkiego Konserwatora, zezwalającymi na ich przeprowadzenie;
17)    opiniowanie Gminnych, Powiatowych i Wojewódzkich Programów Opieki Nad Zabytkami;
18)    gromadzenie dokumentacji związanej z prowadzonymi sprawami;
19)    przygotowanie dokumentacji do archiwizacji;
20)    udzielanie informacji publicznej na wniosek zainteresowanego, zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej;
21)    wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej.

25 kwietnia 2017

Wydział Zabytków Nieruchomych, Założeń Rezydencjonalnych i Zieleni

Do zadań Wydziału Zabytków Nieruchomych, Założeń Rezydencjonalnych i Zieleni, należy w szczególności:

1)  planowanie i przeprowadzanie terenowych inspekcji oraz kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących ochrony zabytków i opieki nad zabytkami w zakresie zabytków nieruchomych: architektury i budownictwa, zabytkowych założeń urbanistycznych, cmentarzy i miejsc pamięci narodowej, zabytkowych układów zieleni, zespołów pałacowo i dworsko parkowych oraz dokonywanie oceny i weryfikacji danych dotyczących tych obiektów w tym:
a) sposobu użytkowania i eksploatacji obiektów i zespołów zabytkowych oraz ich otoczenia,
b) aktualnego stanu zachowania substancji budowlanej i otoczenia oraz określenia zagrożeń,
c) prawidłowości i terminowości prowadzonych prac konserwatorskich, remontowych, budowlano - rewaloryzacyjnych, adaptacyjnych, rewitalizacyjnych przy zabytkach,
d) prawidłowości dokumentacji oraz toku prac konserwatorskich i innych prac przy zabytkach, a także posiadanie niezbędnych pozwoleń i kwalifikacji osób prowadzących i nadzorujących pracę,
e) aktualnych właścicieli i użytkowników obiektów zabytkowych;
2) dokonywanie odbiorów prac prowadzonych na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora;
3) przygotowywanie projektów decyzji, postanowień, zaświadczeń, wytycznych, opinii i innych pism z zakresu ochrony i opieki nad zabytkami dotyczących zabytkowej architektury i budownictwa, inwestycji w zabytkowych założeniach urbanistycznych, cmentarzy i miejsc pamięci narodowej, układów zieleni oraz zespołów pałacowo i dworsko parkowych;
4) konsultowanie projektów, programów i zamierzeń inwestycyjnych dotyczących zabytków nieruchomych: architektury i budownictwa, założeń urbanistycznych, cmentarzy i miejsc pamięci narodowej, układów zieleni oraz zespołów pałacowo i dworsko parkowych;
5) współpraca z właściwymi organami administracji publicznej, w tym opiniowanie i uzgadnianie opracowanych studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, planów zagospodarowania przestrzennego oraz ich projektów i zmian w zakresie ustanawiania ochrony konserwatorskiej dotyczącej obiektów i obszarów;
6) współdziałanie z organami ochrony środowiska, zagospodarowania przestrzennego, administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
7) współdziałanie z organizacjami, instytucjami, fundacjami i innymi jednostkami w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
8) rozpoznawanie wartości zabytków niezbędnych dla realizacji zadań w oparciu o dokumentację archiwalną, fotograficzną, ikonografię i publikacje;
9)    weryfikacja i waloryzacja zabytkowej zieleni, obiektów podworskich, zabytków architektury i budownictwa, założeń urbanistycznych, cmentarzy i miejsc pamięci narodowej w celu ustalenia zakresu ochrony i zgłaszania wniosków o wpisanie zabytku do rejestru;
10) typowanie obiektów do zagospodarowania i opiniowanie programów użytkowych;
11) opracowywanie wytycznych i opinii konserwatorskich w przypadkach podejmowania inwestorskich działań lub konieczności rewaloryzacji i konserwacji na wniosek inwestorów lub z urzędu;
12) gromadzenie dokumentacji związanej z prowadzonymi sprawami;
13) przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji;
14) udzielanie informacji publicznej na wniosek zainteresowanego, zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej;
15) wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej.

25 kwietnia 2017